onsdag 4 september 2013

HELTÄCKANDE MATTA


Bild från Hemnet


Hej!

Man ska inte ropa hej innan man kommit över ån har jag hört men nu viskar jag ändå ett ett litet svagt hej för jag är precis mitt i det vackra svanhoppet över ån. Advokaten har nämligen mejlat och meddelat att plattsättaren gått med på vårt senaste bud och för er som missat mardrömmen så är det en tvist gällande vårt stora badrum som pågått i snart ett decennium. Ja ja, nu ska han bara betala men sen är det klart och jag landar mjukt och fint på andra sidan ån.

I vårt sovrum som ligger vägg i vägg med badrummet behöver vi också byta ut golvet och jag är sugen på en heltäckningsmatta därinne ett rejält återfall av 80-talet så att säga. På 90-talet när vi rev ut alla mattor var ju alla överens om att det var det mest ofräscha och mest ohygieniska som uppfunnits. Nu har jag fått för mig att det är stor skillnad på heltäckningsmattor och heltäckningsmattor men jag måste nog fördjupa mig lite mer i ämnet. 



Bild från Bo bedre




Hemma hos Pernilla Wahlgren.




Jag vill nog inte ha en alltför ljus matta utan mer åt det grå/blå hållet.

Är det någon av er som fått ett "återfall" - erkänn i så fall.


Nu måste jag sova, i morgon bitti är det träning innan jobbet som gäller.



Hoppas ha haft en fin kväll!





14 kommentarer:

  1. Är faktiskt också lite sugen på heltäckningsmatta. Det är ju inte direkt försvarbart att byta golv i vårt relativt nya hus. Så jag får nog vänta ett tag.

    Men gud så sköööönt att det verkar bli ett avslut på den där tvisten.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Jag räcker upp handen!
    Jodå vi har heltäckningsmatta i alla våra sovrum i nya huset samt i TV-rummet. Tycker det är mysigt i sovrummet framförallt. Resten är trä eller klinkers. Jag var också inne på trägolv i TV-rummet men mannen ville ha heltäckningsmatta där så det blev så och det är jag helt ok med idag. Det ska ju sägas att det är så mycket vanligare med heltäckningsmattor här i Australien. Deuuutom på väldigt många konstiga ställen. I vårt gamla hus var det heltäcknigsmatta överallt utom i badrum, tvättstuga och själva köket. Vilket innebar hallen och även matplatsen. Kan lova att så fort vi fick till det med extra pengar så rök mattan överallt utom i sovrummen då huset var kallt och man inte ville ha kalla fötter. Här i Victoria är det vanligt att man har en cementplatta och så hamnar golvet direkt ovanpå, det blir kallt om fossingarna uinder vintern så därav helteckningsmatta tror jag. Fast det konstiga är ju att ändå går folk in med skorna på?!?
    Det ända man ska kolla upp och vara noga med är kvälliten en billig matta ser billig ut och sliten väldigt snabbt och då är det inte snyggt längre.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Aj då, så ni är i den situationen! Vår ena badrumsrenovering blev helt fel och fick göras om. Tack och lov var firman så spak att den ekonomiska biten reglerades föredömligt snabbt. Sedan att det tog väldigt lång tid att göra renoveringen, det var en annan femma. Förbaskat irriterande dock :-( Hoppas det löser sig nu en gång för alla för er del.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag applåderar din färd över ån och gratulerar er att det äntligen är över.

    Heltäckningsmatta är precis som du säger mycket förknippat med 80s men i sovrum tycker jag att det börjar bli fint igen. So go for it!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Är nog skönt att ha heltäckningsmatta i sovrummet i alla fall....men vi kan inte ha det med 4 katter i huset!!!! två siameser som kräks ibland på golvet...nej det går inte....men jag älskar trägolv...såna gamla som vi har på torpet och strosa omkring på;))......men allt kommer ju tillbaka förr eller senare, visst är det så?.....ha en mysig dag!
    Kramisar

    SvaraRadera
  6. Låter underbart för er att äääntligen kunna se slutet på denna historia.

    Ja du, det trodde man väl aldrig men jag kan också känna att det skulle var skönt med heltäckandematta i sovrummet..:-) Vore jag dig skulle jag köra på det!

    Må så gott
    Kramkram

    SvaraRadera
  7. Så skönt att den där tvisten löser sig, usch va sånt tar energi.. Heltäckningsmatta ser helmysigt ut, minns det från när jag var liten :)

    Tack så mycket! Javisst är Maria och maltesern söta :) Skönt att ni också har härligt torsdagsväder <3 Jennie

    SvaraRadera
  8. Kan bara tänka mig vilken mardröm det har varit!
    Här är vårat sovrum ett höstprojekt! Jag funderar och spånar på om det inte ska bli en heltäckningsmatta eller om vi lägger vitt trä golv... Det ser ju härligt ut att ha en sådan där matta!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Skönt att det löser sig med klåpare till hantverkare : ( Vi har satt in heltäckningsmatta i biblioteket nere. Vi är supernöjda färgen är grå och hur mjuk och skön som helst! kram Sofia

    SvaraRadera
  10. Ohh spännande. Samt heltäckningsmatta är ju fint, men har lite dåliga vibbar av det då jag har dammellrgi och vart sjuk ofta för vi hade det hemma. Men nu finns det ju massor av metoder att städa dem ordentligt med.

    Min sambo jobbar ju just med det här, så han tipsar om att man ska ha ett munstycke på dammsugaren som tar upp allt damm, man ska ha ett munstycke som heter bortvalsmunstycke, den kommer då djupare och på botten där det samlas.

    https://www.google.se/search?q=borstvalsmunstycke&sa=X&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=GvYoUpjGCaSK4ASF94GoBw&ved=0CEMQsAQ&biw=1366&bih=667

    Bra om man kan några ggr per år kan hyra ett mattvättmaskin på ett företag och rengöra den grundligt, då ska man kunna ha det som ett vanligt golv.

    SvaraRadera
  11. Så jobbigt det låter med allt det där och tänk vad det tar kraft och energi!!
    Ja det var länge sen vi hade heltäckningsmatta ...men ganska mysigt kan jag tycka nu så här efteråt!

    Vackra bilder du hittat

    Trevlig helg

    Ta hand om dig vännen

    Kram från Lollo♥

    SvaraRadera
  12. Jag hade lite funderingar förut på heltäckningsmatta men då vi är ganska slarviga utav oss och med både mindre barn och två husdjur kändes det väldigt opraktiskt. Men det kan vara riktigt snyggt!!!

    Skönt att mardrömmen börjar ordna upp sig. Usch så mycket energi sånt där tar...

    Ha en underbar helg!
    /Jenny

    SvaraRadera
  13. Heltäckningsmatta i grått är ursnyggt, men jag håller med föregående kommentator: För oss med hund är det inte så praktiskt. Håren kryper in och fastnar. Men - ursnygga bilder. Min bror har en röd heltäckningsmatta i sitt sovrum och första natten efter att den lagts in kom ett av barnen upp och kräktes ner halva mattan. Så kan det gå... Men den blev hyfsat ren igen. Inte så praktiskt med sådan matta och småbarn dock.

    Ha en riktigt fin helg! Kram!

    SvaraRadera
  14. Jag håller på att få ett återfall....i tanken än så länge! Jag har ett litet sovrum, med betoning på litet. Det är min dubbesäng som får plats där inne samt två sängbord. Vet inte riktigt hur jag ska mysa till det, men har faktiskt planer på att börja med att lägga in en heltäckningsmatta. Tror det varit fint!
    KRAM!

    SvaraRadera